اين گونه عبادات تعبدي است و دقيقا
نميشود گفت كه علت آن چيست ولي عدهاي
براي آن بعضي فلسفههايي گفتهاند كه به بعضي از
آنها اشاره ميكنيم.
الف - طبق روايتي از حضرت رضا(ع) و روايتي
از حضرت صادق(ع) علت آن است كه ركوع از
افعال حال قيام است و سجده از افعال حال قعود و
چون نماز نشسته نصف نماز ايستاده است بنابر اين
((دو سجده)) برابر با يك ركوع ميباشد و بين آن دو
تفاوتي نيست.
ب - در حديثي از اميرالمومنين(ع) علت دو
سجده چنين بيان شده كه تاويل سجده اول آن است
كه خدايا ما را از خاك خلق كردي و (منها خلقناكم)
تاويل سجده دوم آن است كه دوباره ما را به خاك بر
ميگرداني (و فيها مفيدكم) و معني سر برداشتن از
سجده دوم اينكه در روز حشر دوباره ما را از خاك
بيرون خواهي كشيد.(و منها يخرجكم تاره اخري)
پ - طبق حديثي كه در علل الشرايع آمده است.
هنگامي كه پيامبر اسلام(ص) بمعراج تشريف برده
بودند. در آنجا خداوند نماز را به اين كيفيت كه هر
ركعت يك ركوع و پس از اتمام ركوع يك سجده
داشت را به پيامبر آموزش دادند و آنچه كه از ناحيه
خداوند تعليم شد همين يك ركوع و يك سجده بود
ولي وقتي پيامبر(ص) سر از سجده اول برداشتند
سجده دوم را خودشان براي عظمت پروردگار انجام
دادند و امر خداوندي نبود وليكن پس از انجام
سجده دوم خداوند اين نحوه عبادت را پذيرفتند و
به همين نحوه واجب گرديد.
براي آگاهي بيشتر ر.ك:
سر الصلوه امام خميني ص 103 - 104
علل الشرايعج2 ص 335 حديث 3 و ص 336
نظرات شما عزیزان:
:: موضوعات مرتبط:
مذهبی،
احکام،
سوالات و شبهات،
،
:: برچسبها:
ركوع,
سجده,